آقای هیو اورت و جهان‌های موازی

نظریه‌ی جهای‌های موازی مبتنی بر فیزیک کوانتومی، سال‌ها پیش بخشی از نظریه‌های آقای هیو اورت بود. امروز ۳۳ سال از مرگ ایشان گذشته است و این روزها فیلم Terminator Genisys پخش می‌شود. رمان‌ها، سریال‌ها و فیلم‌های بسیار زیادی بر مبنای جهان‌های موازی و همچنین خطوط زمانی جایگزین (Alternative Timeline) تهیه و پخش شده‌اند و بیشتر آن‌ها یک مسیر داستانی شبیه به هم دارند. حرکت در زمان برای اینکه چیزی که نیست باشد و یا چیزی درست شود. اگر بر فرض محال فرصتی در آینده بود، این لیست رو به روز نگه خواهم داشت:

  • بدون شک Back to the Future اولین اثری است که باید از آن نام برد. البته دنیای امروز با چیزی که Emmett Brown در ذهن داشت تفاوت بسیار زیادی دارد.
  • مجموعه تلویزیونی فرینج یکی از بهترین (و البته تا قسمتی خوش تئوری ترین)  نمایش‌ها از جهان‌های موازی است. آنچه سریال Fringe را از آثار درجه دو سریا‌ل‌های حرکت در زمان/مکان مجزا می‌کند داستان خوب و فضاسازی خوب آقای جی. جی. آبرامز است.
  • در کنار سریال فرینج، اپیزود مورد علاقه من، قسمت ۱۸ از فصل ۲ سریال است. White Tulip که بخشی از پایان خوب این سریال است به تنهایی یک رمان بی‌نظیر و عمیق است.
  • Interstellar با اینکه یک فیلم عالی نیست، اما یکی از بهترین داستان‌ها برای بیان‌ وجود یک جهان موازی است. جذابیت این داستان برای من، استفاده از قدرت جاذبه به عنوان یک کانال ارتباطی بین جها‌ن‌های موازی بود.
  • هر چند اینتراستلار در مقایسه با سایر اثار آقای نولان چندین قدم جلوتر بود، اما اینجا باید از Inception و The Prestige هم نام برد.
  • فیلم کانتک هم هر چند بسیار کم، اما جریان احساسی و شیرینی از جهان‌های موازی ارایه می‌دهد. این فیلم بیشتر بر روی تجربه همسان از یک محیط تاکید دارد. Contact در زمان خودش به پیشرفت پروژه SETI کمک بی‌اندازه‌ای کرد.
  • و عضو جدید این لیست، سه گانه‌ای جدیدی از مجموعه ترمیناتور است که Terminator Genisys اولین بخش از سری دوم این مجموعه است. تهیه کننده این قسمت آقای دیوید الیسون (فرزند Larry Ellison بنیانگذار اوراکل) است. و البته شخصیت‌های خوب  این سری هم با کمک آقای جیمز کامرون شخصیت‌پردازی شده‌اند.
  • شاید این نکته هم جالب باشد، دیوید و مگان الیسون (دختر و پسر آقای لری الیسون) هر دو نفرشان کمپانی فیلم‌سازی تاسیس کرده‌اند و فیلم‌های جالبی مانند Mission: Impossible – Ghost Protocol – World War Z – Star Trek Into Darkness – Zero Dark Thirty – Her – American Hustle از محصولات این خانواده هستند!

1 دیدگاه دربارهٔ «آقای هیو اورت و جهان‌های موازی»

  1. بازتاب: مستند جهان‌های موازی، زندگی‌های موازی در مورد هیو اورت - #تکوپدیا

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا