نمایش استاندارد تاریخ و زمان – ISO 8601

روش‌های زیادی برای نمایش تاریخ و زمان وجود دارد. در روش‌هایی که برای انسان‌ها قابل درک است، سه ترکیب عمده وجود دارد، که آن‌ها را به اختصار با یکی از سه حالت YMD وDMYو  MDY نمایش می‌دهند. کشورهای مختلف یکی از این سه حالت (و یا بیشتر) را به صورت عمومی مورد استفاده قرار می‌دهند. نمایش تاریخ‌ خورشیدی و روش نگارش رایج در ایران YYYYMMDD است. هر چند استفاده نادرست از سال‌های دورقمی نیز رواج دارد.

در موقعیت‌های مختلف ممکن است این روش‌های نگارشی مختلف باعث سردرگمی و حتی اشتباه شوند، به خصوص اگر تاریخی برای آدم‌هایی در جاهای مختلف دنیا مهم است.  برای رفع این مشکل یک استاندارد مقبول با نام Data elements and interchange formats — Information interchange — Representation of dates and times وجود دارد.

روش واحد نمایش تاریخ و زمان بر اساس ISO 8601

استاندارد ISO 8601 برای نمایش تاریخ و زمان با استفاده از ارقام در یک فرمت جهانی یک روش نمایش واحد را بیان می‌کند. بیشتر برنامه‌های کامپیوتری (از نوع سیستمی) و سیستم‌های مدرن استاندارد برای نمایش تاریخ از این فرمت استفاده می‌کنند. نحوه‌ی نمایش استاندارد تاریخ و زمان بر اساس ISO 8601 به صورت خیلی خلاصه به این صورت است. این نمایش مربوط به اولین روز ماه مارس سال ۲۰۱۴ می‌باشد.

Date:2014-03-01
Combined date and time in UTC:2014-03-01T23:16:46+00:00
2014-03-01T23:16:46Z
Week:2014-W09
Date with week number:2014-W09-6
Ordinal date:2014-060

استفاده از ISO 8601

به صورت خلاصه این موارد را برای این نمایش استاندارد تاریخ و زمان می‌توان بیان کرد:

  • روش صحیح نوشتن تاریخ برای (بر اساس تقویم میلادی) به صورت YYYY-MM-DD می‌باشد.
  • روش صحیح نوشتن زمان به صورت hh:mm:ss می‌باشد. لازم به ذکر است در روش استاندارد اولین ساعت شروع روز ۰۰ و ساعت پایانی ۲۴ می‌باشد. (از قبل از ظهر و بعد از ظهر خبری نیست.)
  • برای جدا کردن بخش‌های تاریخ از خط تیره ( – ) و برای جدا کردن بخش‌های زمان از دونقطه ( : ) استفاده می‌کنیم.
  • برای نوشتن ساعت و یا تاریخ از عددهای تنها استفاده نمی‌کنیم. یعنی سومین ماه سال را با ۰۳ نمایش می‌دهیم. این موضوع در مورد زمان نیز صادق است.
  • سال‌هاست مفهوم سنتی GMT استفاده نمی‌شود و این اختصار با ساعت هماهنگ جهانی جایگزین شده است. هر چند بخش‌های زمانی Coordinated Universal Time و Greenwich Mean Time بر هم منطبق هستند، اما در نمایش استاندارد تنها از UTC استفاده می‌شود.
  • نحوه‌ی استفاده از این استاندارد برای اینترنت در سند RFC 3339 با عنوان Date and Time on the Internet: Timestamps تشریح شده است.
iso8601-time

البته از زمان‌های دور تا به حال، بهترین روش نمایش لحظه‌ها (تاریخ و زمان) استفاده از UNIX Time است، هر چند شاید برای انسان‌ها درک سریع 428490029000 به عنوان تاریخ تولد من کمی سخت باشد! شاید در چهارشنبه، ۲۹ اردیبهشت ۱۴۱۲ همزمان با دفعه بعدی که زمان یونیکس برابر 2000000000 بود و جشنی برپا شد، توجه بیشتری به UNIX Time جلب شود.

همه‌گیر شدن استفاده از این استاندارد و رفع مشکل نگارش تاریخ با استفاده عمومی‌تر از این روش به خصوص در نگارش‌های اداری ، شخصی  و حتی کاغذی می‌تواند از همین الان شروع شود!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا