پروفسور تننبام و سیستم های قابل اطمینان

تصویر اصلی از http://www.cse.unsw.edu.au/~sruoccoکنفرانس لینوکس استرالیا امسال یک اتفاق جالب به همراه داشت. پروفسور تننبام و لینوس تروالدز که ترکیب نام آن ها بیشتر خاطرات بحث های اولیه این دو نفر در مورد ساختار سازنده هسته اصلی(مونولتیک کرنل یا میکروکرنل) لینوکس را زنده می کند (می‌توانید در نوشته پیدایش لینوکس بیشتر بخوانید.)، این بار برخورد دوستانه تری داشتند.

پروفسور Andrew Tanenbaum در صحبتی برای این کنفرانس نکاتی درباره ساخت سیستم های قابل اطمینان داشتند. مقاله اصلی و مانند رسم همیشگی LWN توضیجات مفصل کاربران درباره آن را در نوشته ویژه LWN می توانید بخوانید : LCA: Andrew Tanenbaum on creating reliable systems

آقای تننبام، مدل طراحی تلویزیون (TV Model) را برای سیستم ها، قابل قبول می دانند. در این مدل، مانند خرید تلوزیون شما تنها کافی است که به مرکز خرید مراجعه کنید، تلوزیون خود را انتخاب کنید، آن را بخرید، در خانه نصب کنید و برای 10 سال آینده از آن استفاده کنید. پخش کننده های DVD، تلویزیون، سیستم های استریو و شاید تلفن های همراه از دسته این مدل هستند. در نقطه مقابل، مدل کامپیوتری وجود دارد. در این مدل شما کامپیوتر را می خرید، آن را نصب می کنید، سرویس پک ها را نصب می کنید، وصله های امنیتی را نصب می کنید، درایور ها را نصب می کنید، آنتی ویروس و برنامه ها را نصب می کنید، برنامه های جانبی را نصب می کنید، کامپیوتر را ریبوت می کنید و دیگر کامپیوتر کار نمی کند! گزارشی از New York Times نشان می دهد، در این مرحله 25درصد از کاربران از سیستم خود نامید شده اند!؟

برای حداقل رساندن این موارد، یک طراحی هوشمند از دید پروفسور تننبام باید این ویژگی ها را داشته باشد:

– اجزا را تا حد امکان از یکدیگر منفک کنید، به گونه ای که امکان برقراری تماس با یکدیگر را تا زمانی که دلیلی وجود ندارد، نداشته باشند.

– به قوانین کف اختیار (principle of least authority) توجه کنید. هیچ قسمتی و جزیی، اختیار بیشتری از حداقل نیاز خود، برای انجام وظیفه خود نباید داشته باشد.

– نقص و مشکل در یک قسمت/جز نمی بایست باعث بروز مشکل در قسمت های دیگر شود.

– سلامت اجزا می بایست به صورت دقیق مورد پایش قرار بگیرد، اگر یک جز از کارکرد صحیح خارج شد، سیستم می بایست در مورد آن بداند.

– در یک سیستم در حال کار، همواره نسخه ای قابل جایگزین در صورت نیاز می بایست وجود داشته باشد.

مینیکس 3 تلاشی است از سوی آقای تننبام، تا تمام موارد مطرح شده را تا حد امکان پوشش دهد. فیلم این سخنرانی را می توانید از اینجا دانلود کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا