واحد ۸۲۰۰ و شرکت‌های نوپای بزرگ

واحد ۸۲۰۰ چیست؟

نیروی دفاعی اسرائیل بخش‌های متنوعی دارد و یکی از قسمت‌های بزرگ و گران قیمت‌ آن، بخشی است معروف به واحد ۸۲۰۰. واحد ۸۲۰۰ وظیفه جاسوسی بر روی سیگنال‌ها و کلیه‌ی موارد مرتبط به آن را دارد. از آنجا که قسمت زیادی از سیگنال‌های دنیا امروز از طریق اینترنت تبادل می‌شود، پایش و جاسوسی بر روی اینترنت یکی از مهمترین فعالیت‌های این واحد است. بخش زیادی از فعالیت‌های این واحد از طریق داده‌هایی جمع‌آوری می‌شود که در پایگاه جاسوسی اوریم گردآوری می‌شوند.

unit8200-Urim SIGINT Baseبعد از نمایان‌سازی‌هایی که در خصوص PRISM و برنامه‌های مرتبط با آن منتشر شد، نیروهای اسراییلی هم تلاش کردند بیشتر مورد توجه قرار گیرند. یکی از موارد نادر، مصاحبه نیمه رسمی دو نفر از نیروهای واحد ۸۲۰۰ با روزنامه کلکلیست است. مصاحبه‌ با عنوان هکرهای یونیفرم پوش به صورت رسمی مواضع اسرائیل برای جاسوسی در دنیا و به ویژه خاورمیانه را مکتوب کرده است. متن اصلی مصاحبه به عبری است، می‌توانید با گوگل و بینگ (برخی فعل‌های بینگ برعکس ترجمه شده‌اند.) ترجمه دست و پا شکسته‌ای را بخوانید.

شرکت‌های وابسته Unit 8200

یکی از مهمترین فعالیت‌های واحد ۸۲۰۰ آموزش‌ها و تکنولوژی‌هایی است که برای منافع خود آموزش و توسعه می‌دهد. سامانه‌های امنیتی CheckPoint، سامانه‌های صوتی AudioCodes و ماهواره‌های شرکت Gilat از نمونه‌های معروف این واحد هستند. یک گزارش قدیمی از فوربس اطلاعات بیشتری در این خصوص می‌دهد.

دو شرکت کمتر شناخته شده، ناروس (Narus) و Verint Systems می‌باشد. هر دو این شرکت‌ها که توسط شرکت‌های دیگر در سال‌های اخیر خریداری شده‌اند، اولین و تقریبا حرفه‌ای ترین نمونه‌های DPIها (Deep Packet Inspection) را ایجاد کرده‌اند. ناروس، که توسط کمپانی بویینگ خریداری شد، از بعد از حادثه ۱۱ سپتامبر، بیشترین سهم در اتاق‌های شنود دولتی و خصوصی را در ایالات متحده آمریکا دارد. یک نقل قول قدیمی از یکی از مدیران ناروس وجود دارد، که آن‌ها تمامی ترافیک IP را پایش و بررسی می‌کنند:

“Anything that comes through (an internet protocol network), we can record,” says Steve Bannerman, marketing vice president of Narus, a Mountain View, California, company. “We can reconstruct all of their e-mails along with attachments, see what web pages they clicked on, we can reconstruct their (voice over internet protocol) calls.”

در کنار این تکنولوژی‌ها، استاکس‌نت هم یکی دیگر از شایعه‌هایی است که از خروجی‌هایی واحد ۸۲۰۰ از آن نامبرده می‌شود.

این مطالب مقدمه‌ای بود، برای اشاره به این موضوع، که موفقیت‌های فنی و حرفه‌ای واحد ۸۲۰۰ بخشی از سرمایه‌گذاری است که این دولت برای غلبه با استفاده از تکنولوژی در پیش گرفته است و ظاهرا موفق نیز بوده است. پیشنهاد می‌کنم مطلب The Best Tech School On Earth Is Israeli Army Unit 8200 را مطالعه کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا