وقتی اینترنت، گوگل نبود

شاید محفل بی‌منطقی که تصمیم به ممانعت دسترسی آزاد برای جستجوی اطلاعات گرفته است، خاطرات کافی از گذشته‌های اینترنت نداشته باشد. پیش از اینکه ابرفهرست‌کنندهایی مانند گوگل و فیس‌بوک در اینترنت وجود داشته باشند، روش‌های مختلفی برای یافتن اطلاعات در اینترنت وجود داشت. قسمت زیادی از این روش‌ها در اوسط دهه ۹۰ میلادی معرفی شدند و در اواخر این دهه کاملا پایدار و همه‌گیر شده بودند. به بهانه محدودیت دسترسی به سرویس‌های گوگل در ایران:

  • قبل از اینکه بیشتر از ۴۰ درصد کاربران اینترنت، از گوگل برای جستجو استفاده کنند، موتورهای جستجوی دیگری هم بودند. قدیمی‌ترین خاطره‌های من مربوط به HotBot است که هیچ موقع نتایج رضایت بخشی نداشت. به جز AltaVista که شاید در اینترنت قبل از گوگل، یکی از موتورهای  جستجوی پیشرو بود، بازار Crawlerها بسیار گرم بود. سال‌های پایانی دهه ۹۰ میلادی شاید بهترین روش برای جستجوی اطلاعات استفاده از همین هشت‌پاهای بزرگ بود. می‌توانید از http://www.metacrawler.com  استفاده کنید.
  • به جز موتورهای جستجو، فهرست‌ها هم نقش مهمی در سال‌های پایانه دهه ۹۰ داشتند. فهرست‌هایی مانند InfoSeek‌ و یا dmoz این روزها به سختی می‌توانند با اطلاعات بهتری تکمیل شوند. رشد سایت‌ها و بلاگ‌ها دسته‌بندی انسانی محتوای وب را محدود کرده است.
  • لیست‌های پستی، هنوز هم بخش مهمی از نقطه آغازین تولید محتوا و اطلاعات را تشکیل می‌دهند. در روزگاران گذشته، شاید سریعترین روش برای در جریان گرفتن از موضوعاتی که به آن‌ها علاقه دارید، اشتراک در لیست‌های پستی بود. گروه‌های خبری در کنار لیست‌های پستی هنوز هم بخش زیادی از محتوای تولیدی اینترنت را تشکیل می‌دهند.  وب سایت قدیمی Mail Archive هنوز هم شمار زیادی از این لیست‌های پستی را ذخیره می‌کند.
  • اتاق‌های IRC، حق بزرگی به گردن پیشرفت تکنولوژی اطلاعاتی دارند. همچنان می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

1 دیدگاه دربارهٔ «وقتی اینترنت، گوگل نبود»

  1. سلام
    مطالب مفید و جذاب ولـی…
    قالب سایت و نوع نوشته ها اون جذابیت رو از بین میبره…
    فونت, قالب, رنگ بندی و . . .

    کاش بهتر بــود, مطمئنم این سایت بازتاب زیادی پیدا می کرد با این همه مطلب…

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا