گوگل بدون استراتژی

برای ارایه‌ی یک مقاله نه چندان زیبا از آقای گری همل با عنوان First, Let’s Fire All The Managers جستجو می‌کردم. آقای همل یک مصاحبه قدیمی از سال ۲۰۰۸ با آقای اریک اشمیت دارد که جالب بود. در آن زمان آقای اشمیت هنوز CEO گوگل بود و خانم مریسا مایر هم مدیر جستجوی گوگل بود. مصاحبه‌ی یک ساعته‌ی اریک اشمیت در  حضور تعداد اندکی از مدرسان و مشاوران مدیریت با موضوع سبک مدیریت گوگل و تغییر و نوع‌آوری در این شرکت است. می‌توانید ویدیو کامل را Eric Schmidt at the Management Lab Summit  ببینید.

نکته‌های جالبی توی این مصاحبه‌ی کوتاه وجود داشت:

  1. من خیلی با تحلیل‌های مدیریتی گری همل موافق نیستم. البته من خیلی مهم نیستم، اریک اشمیت هم تقریبا با هیچ یک از نظرهاشون خیلی موافق نبود.
  2. گوگل مدت زیادی استراتژی مشخصی نداشته و اولین استراتژی مکتوب این شرکت در یک ظهر خیلی معمولی، با ۵ خط نوشته آغاز می‌شود.
  3. گوگل در مورد خیلی از محصولات و پروژه‌ها بیشتر از چیزی که به نظر می‌آید وسواس دارد و در مورد آینده برخی از اون‌ها هم هنوز برنامه‌ای (دیدی) ندارد. در سال ۲۰۰۸ که این مصاحبه انجام شده، هنوز خودروهای بدون سرنشین گوگل نهایی نشده‌ بودند و ایده‌ای در مورد ‌آینده‌ی آن‌ها وجود نداشته است.
  4. گوگل در مورد خیلی از پروژه‌هایی که تصمیمات رادیکالی در مورد آن‌ها گرفته می‌شود، از تیمی به رهبری آقای Hal Varian برای تحلیل اقتصادی و نتیجه‌ی آتی این پروژه‌ها استفاده می‌کند. آقای هال واریان سال‌هاست به عنوان رهبر اقتصادی گوگل فعالیت می‌کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا