آیا آلودگی هوا تمام می‌شود؟

طی سال‌های گذشته و با دسترسی راحت‌تر به داده‌های کنترلی در خصوص کیفیت هوا، درک شاخص‌های آلودگی ملموس‌تر شده است.
طبق گزارش‌های مختلف بنظر می‌رسد بیشتر نقاط دنیا در محدود 0 تا 40 درجه‌ی شمالی مدار زمین، در روزهای زیادی از سال درگیر آلودگی شدید هوا هستند. بعضی شهرها و نقاط مانند دهلی در هند، داکا در بنگلادش و تعداد زیادی از شهرهای چین و هند به صورت روزمره دارای شاخص آلودگی در حد خطرناک می‌باشند.

دسته بندی شاخص آلودگی هوا
درجه‌بندی اثر شاخص آلودگی هوا AQI بر انسان

آلودگی هوا در تهران نیز تقریبا در تمام سال‌های گذشته روند بدتری داشته است و بخصوص ذرات معلق ریزتر از ۲.۵ میکرومتر باعث ملموس شدن بیشتر این آلودگی برای شهروندان تهرانی و بیشتر شهرهای بزرگ ایران مانند مشهد، اصفهان، شیراز و بندرعباس شده است. ذرات معلق ریزتر از ۲.۵ میکرومتر آسیب جدی بر سلامتی انسان دارند، مشکلات قلبی و عروقی، مشکلات و سختی تنفس و مرگ زودرس رابطه‌ای معناداری با زمان در معرض قرار گرفتن ذرات معلق ریزتر از ۲.۵ میکرومتر دارد.

آلوده‌ترین شهرهای دنیا
آلوده‌ترین شهرهای دنیا بر اساس شاخص آلودگی هوا

در حال حاضر سامانه پایش کیفی هوای کشور خانه و شرکت کنترل کیفیت هوا به صورت روزانه اطلاعات مربوط به آلودگی هوا را نمایش می‌دهند.

آلودگی هوا تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟

انسان سال‎هاست اکوسیستم زمین و محیط زیست را تحت تاثیر قرار داده است. این تاثیر در بسیاری از موارد مخرب بوده است و باعث تغییر بالانس نیروهای طبیعت شده است. ساخت و سازهایی متمرکز بدون در نظر گرفتن نیروهای طبیعی مانند باد و رطوبت، از بین بردن بافت گیاهی به عنوان پایه‌های فیلترینگ هوا از نمونه‌ای تاثیرات مخرب است.
ایجاد ابرشهرها و مراکز صنعتی، بدون توجه به آثار محیط زیستی در طول چندین سال گذشته، در کنار تاثیرات مخرب آثاری به جای گذاشته است که به راحتی امکان تغییر و بهبود آن وجود ندارد.
تغییر اکوسیستم کلان زمین، و آثار مخرب آن به آسانی برطرف نخواهد شد. یکی از روش‌هایی که برای مواجه با آلودگی هوا پیشنهاد شده است، تشکیل میکرواکوسیستم‌های خانگی و اداری با هوای تمیز است. این میکرواکوسیستم‌ها، می‌تواند با استفاده از تجهیزات طبیعی مانند گیاهان باشد و یا استفاده از تجهیزات الکترونیکی مانند دستگاه‌های تصفیه هوا HEPA باشد.

وضعیت شاخص آلودگی هوا از سال 1397 تا 1400 در تهران

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا